Friday 21 June 2013

Ustazah Norhafizah Musa - Sudahkah Bersyukur

Assalamualaikum.. kepada sahabat blog HN. Entry kali ini adalah berkisah tentang penyampaian ilmu oleh ustazah NorHafizah MUsa : Sudahkah bersyukur. 

HN akan mengupas dan berkongsi tentang kuliah ilmu dalam  slot; Tanyalah Ustazah

Ustazah, bermula dengan bacaan Surah Luqman:12 

Maksudnya: "Dan sesungguhnya, telah kami berikan hikmah kepada Luqman, yaitu, "bersyukurlah kepada Allah!Dan barang siapa bersyukur (kepada Alla), maka sesungguhnya dia bersyukur untuk dirinya sendir dan  barang siapa tidak bersyukur (kufur) maka sesungguhnya Allah Maha Kaya, Maha Terpuji"


Lakukan rasa syukur setelah kita bangkit dari tidur dengan bacaan; 



Maksud Syukur menurut ISLAM: kamu mengetahui dan mengiktiraf akan nikmat daripada Allah, kamu melihat siapa yang memberi nikmat, kamu menjaga diri kamu daripada maksiat dan kamu laksanakan ketaatan kepada Pemberi Nikmat.

Kedudukan Syukur, adalah tujuan hidup dan mati kita, tujuan terlepas daripada azab dan tujuan pertambahan nikmat.

Dalam al-Quran, Allah banyak menyebut akan tentang nikmat, seperti nikmat bulan Ramadhan (al-Baqarah;185 & 116), solat & wuduk (surah al-Maidah;6), dll) setiap pengakhiran ayat tersebut, Allah sebut, "Moga-moga kamu bersyukur"


Tanda-tanda seseorang itu telah benar-benar bersyukur: (kita lihat pada diri kita) Rasulullah melahirkan rasa syukur dengan bangkit solat malam, rukuk dan sujud bertasbih kepada Allah. kita pula bagaimana??


1. Mengiktiraf ia sesuatu nikmat daripada Allah..
  - kita selalu meminta dimustajabkan doa kita, namun kita tidak mengetahui/perasan yang Allah memberi nimat tanpa kita sedar dan meminta
2. memuji ALLAH 
( Nabi Daud, solat malam dan aku telah memuji Kamu setiap malam, adakah makhluk memuji Kamu lebih banyak daripada aku? jawapannya: Ya, ada. katak selalu memuji Allah)
3.menggunakan nikmat untuk kembali berbakti kepada ALLAH, 
(360 sendi, solat dhuha menghargai nikmat 360 sendi)
4.merasa cukup dengan nikmat 
5.memberi dan berkongsi nikmat Allah

Bagaimana nak zahirkan rasa syukur dengan pancaindera kita:
mata,hidung,hati,mulut,telinga,lidah
1. tafakkur, Alhamdulillah, masyaAllah, subhanaAllah.

Tatacara sujud syukur:
1.berwuduk (atau tidak berwuduk-qilaf)
2.tutup aurat
3.menghadap kiblat
4.takbir
5.sujud
6.bangkit (beri salam/tidak)

Tanda-tanda orang yang tidak mensyukuri nikmat:
1.Jauh dari Allah
2.tak tenang jiwanya dan sentiasa berkeluh kesah
3.Dibenci Allah dan manusia

Tips menjadi hamba yang bersyukur:
1.Lihatlah orang yang rendah nikmat daripada kita
2.kenal Allah S.W.T.
3. surah Taha- menjaga pandangan-kerana hati dan nafsu akan menyebabkan kita terus complain dan lahir kurang rasa syukur

Terlalu banyak nikmat Allah beri dan pinjam kepada kita. syukur kita ini belum setimpal dengan nikmat Allah beri kepada kita. rasa syukur kita menandakan usaha kita bersyukur.

Syukur itu bukan hanya kata Alhamdulillah saja, malah ia perlu percaya dan yakin dengan hati dan perakui dengan perbuatan.

P/s: untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut. mungkin ada yang tercicir mahupun tertinggal. anda boleh lah mengikutinya di http://www.tonton.com.my/#/home/channels/TV9/tanyalah_ustazah_2013___e7cdeb2db9db45438beba13500fae5cf/episode_25_35990eb9e63b4ede9de5a13500fae977

Moga Allah menjaga hati-hati kita.. Bismillah.. Alhamdulillah

No comments:

Post a Comment