Thursday 19 January 2012

sebalik ujian ALLAH... (con't)

 Assalamualaikum.... kepada pembaca dan pengunjung blog HN...

Firstly saya nak menyambung penerangan tentang sebalik  ujian yang HN post minggu lepas.

Kelebihan ujian ALLAH:

1. ALLAH menaikkan darjat kita
  - Dengan Ujian, Allah mahu menguji hambaNYA seorang yang sabar atau tidak. Dan sesungguhnya, Allah tidak akan menguji hambaNya dengan ujian yang tidak mampu ditranggung oleh hambanya. Hanya Allah sahaja yang mengetahui apa yang termampu dan terbaik buat kita.

    ==>dalam surah al-Baqarah 2;286  

maksudnya:
Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir".


  - Allah juga melihat sejauh mana usaha dan tahap kesabaran dana juga tahap "kebergantungan" kita padaNYA. (adakah hanya dalam keadaan susah saja kita mengadu, atau ketika susah dan senang kita ingat padaNYa)

2. Allah ingin memberi sesuatu yang hebat kepada kita

 - Allah akan memberi ganjaran (dalam pelbagai bentuk contoh pahala) kepada hambaNYA yang dapat mengharungi setiap ujianNYA dalam iman.

 - contoh, Allah uji kita dengan kehilangan moto, apabila kita pasrah dan redha dan kita pohon agar Allah permudahkan kita menjumpai moto kita atau pohon agar kita dikurniakan moto baru.
   - Dengan izin Allah, kita dapat beli moto baru. itu pun kerana moto hilang. kalau moto tu tak hilang, tak dapatlah moto baru..huhu..


No comments:

Post a Comment