Friday 20 January 2012

Nabi Ibrahim a.s. di bakar dalam api...

Salam Alaik...

Buat semua pengunjung blog HN.. entry kali ini saya nak share tentang cerita Nabi Ibrahim..

Selepas HN membaca satu buku/majalah buat kanak-kanak iaitu "Ana Muslim" HN sangat teruja membaca tentang kisah Nabi Ibrahim a.s. yang di bakar dalam api yang marak.


-->  Suatu ketika, kaumnya menemui Nabi Ibrahim dan bertanya, " Ya Ibrahim, adakah Engkau yang memecahkan patung-patung berhala kami ini?" Maka Nabi IBrahim pun menjawab " tanyalah kepada patung-patung berhala kamu ini, siapa yang memecahkan mereka?" kaumnya menjawab "Bukankah Kau tahu, bahawa patung-patung ini tidak boleh bercakap, kenapa masih menyuruh kami tanya?" Kaumnya menjawab dalam nada yang marah. Beginilah kaum Nabi Ibrahim, yang mana suka melakukan  perkara yang tidak berfaedah lagi tidak bermanfaat.Lalu Nabi Ibrahim mencela tentang Kebesaran ALLAH... Dengan rasa marah, kaumnya mencampak Nabi Ibrahim a.s. ke dalam nyalaan api yang marak.
Namun, dengan kuasa dan izin Allah nyalaan api yang marak itu, bertukar menjadi ais.
Setelah itu, Nabi Ibrahim keluar daripada tengah yang sebelumnya nyalaan api dan kini tadahan ais dalam keadaan yang sihat tanpa ada kesakitan dan tidak terbakar walau sehelai bulu roma mahupun kulitnya.. kaumnya terkejut...


Kisah ini menunjukkan kekuasaan ALLAH... dan ia juga adalah bukti bahawa nabi-nabi ALLAH adalah benar.

--> sahabat yang berkunjung ke blog HN dan membaca kisah ini, ambillah iktibar supaya kita sama-sama mengingati ALLAH setiap masa,waktu dan ketika..
-->HN menasihati diri HN sendiri dan sahabat semua agar jadikan cinta ALLAH sebagai cinta Agung dan pertama, dan cinta kedua adalah Rasulullah s.a.w.
-->InsyaALLAH, kita akan merasa nikmat hidup dan iman yang Allah kurniakan pada kita..

No comments:

Post a Comment