Wednesday 24 October 2012

salam aidiladha..

Assalamualaikum semua sahabat blog.. maaf andai lama tak update blog ni... sibuk dengan kerja-kerja seharian..

Hari ini permulaan sebelum masuknya tahun baru muharram.. 9 zulhijjah... sunat berpuasa pada hari ini..

Terdapat dalam suatu hadis:

Sabda Rasulullah s.a.w :
صَوْمُ يَوْمِ عَرَفَةَ يُكَفِّرُ سَنَتَيْنِ مَاضِيَةً وَمُسْتَقْبَلَةً وَصَوْمُ عَاشُوْرَاَء يُكَفِّرُ سَنَةً مَاضِيَةً
Puasa hari Arafah menebus dosa setahun yang lalu dan setahun yang akan datang dan puasa Asyura (10 Muharram) menebus dosa setahun yang telah lewat. (HR Ahmad, Muslim dan Abu Daud dari Abi Qotadah)

Alhamdulillah..HN dapat berpuasa sunat.. Esok 10 Zulhijjah..raya korban dah... sebelum nak balik ni, HN nak ucapkan selamat hari raya  aidiladha kpd semua rakan blog semua..


Selamat berhari raya semua..yang memandu berhati-hati..yang naik dengan bas pesan dengan driver bawa hati-hati.. Di jalan raya perlu bersopan dan bersabar.. kita (muslim) kan diajar dalam Islam agar sentiasa bersabar walau dalam apa jua keadaan..

Dalam mood gembira berhari raya aidiladha atau kampung HN panggil  "raya haji".... Teringat Arwah mak HN..dia teringin nak pergi buat haji..namun..Allah terlalu sayangkan dia... Allah jemput dia terlalu awal bagi HN.. Dalam keadaan tidak mudah menerima, HN cuba tabahkan diri juga..moga Allah merahmatinya di sana..

InsyaAllah..walau mak tak dapat pergi... HN akan cuba penuhinya.. akan buat upah haji tuk mak.. Abah yang masih sihat..HN doa sangat-sangat.. agar abah terus sihat.. HN nak sangat pergi haji dengan abah.. abah doakan HN berjaya dalam kerjaya dan HN nak sangat tunaikan hajat abah nak pergi haji.. macam mak..

Allah permudahkan setiap langkah niat dan perancangan HN ni.. rindu sangat kat mak dan abah... (menitis air mata)

No comments:

Post a Comment